.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, augustus 31, 2002

In de boetiek 'Emporio Armani' in Antwerpen is van 12 tot en met 19 september de fototentoonstelling Armani Backstage te zien. In de tentoonstelling staan de sfeer en de spanning net voor de modeshow van de ontwerper centraal. Spannende momenten zijn fotograaf Roger Hutchings wel toevertrouwd, want hij is vooral een oorlogsfotograaf die verschillende conflicten in Bosnië heeft verslagen.

Ver weg van de glitter en glamour van de mode heeft Hutchings de emotie van de laatste voorbereidingen vastgelegd. De modellen, kapsters en make-upartiesten zorgen voor de elektriciteit die zo tekenend is voor die sfeer en die de eigenlijke motor vormt van het werk in de coulissen. De foto's zijn in zwart-wit, wat een helder en direct beeld oplevert.

Het boek Armani Backstage, met een portfolio van de foto's van Roger Hutchings, werd uitgegeven bij Federico Motta met de medewerking van het bureau Grazia Neri.

Vanavond om 20.20 op Ned.3 zingen Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten in hun programma "Mannen op de maan" nogmaals het onvolprezen Tibetlied, waarmee ooit deze website haar bestaan inluidde.

Het werk van de winnaars van de gerenommeerde Prix de Rome 2002 (categorie Fotografie & Film en Video) is na Amsterdam nu in Nijmegen te zien, in Museum Het Valkhof. Deze op 20 juni jl. aan 8 kunstenaars uitgereikte prijs is de grootste aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars en architecten (tot 35 jaar) in Nederland. In de Projectruimte van Museum Het Valkhof ziet u foto's van Elspeth Diederix (1e prijs), Cuny Jansen (2e prijs), Thomas Manneke (basisprijs) en Carla van de Puttelaar (basisprijs). De tentoonstelling duurt van 31 augustus tot en met 13 oktober.

Lees ook het artikel over Cuny Jansen in De Gelderlander.

Het is een ongeneeslijke behoefte. Ergens op vakantie een overrompelend landschap zien, dat in fragmenten fotograferen en die opnamen dan thuis aan elkaar plakken. Meestal heeft het resultaat niets meer te maken met wat je eigenlijk wilde vasthouden. Het arcadië van toen is op papier een fractie van de weidsheid, de schoonheid en de vrijheid waar het allemaal om te doen was.

In Pictures from the Surface of the Earth, het meest recente fotoboek van de Duitse cineast Wim Wenders (Düsseldorf, 1945), die al zo'n twaalftal boeken over film en fotografie op zijn naam heeft staan, is het wél gelukt om die landschappen in de volle panoramische glorie te vatten. Waardoor? Door het gebruik van een specifieke, loodzware, Japanse camera.

Lees verder in het NRC van vrijdag 30 augustus.

Vijf jaar geleden verongelukte prinses Diana. Ze was de meest gefotografeerde vrouw ter wereld, maar de laatste beelden van prinses Diana werden nooit gepubliceerd. Toen ze op 31 augustus 1997 verongelukte in de tunnel onder de Place de l'Alma in Parijs, zijn haar laatste levensmomenten vastgelegd door de talrijke paparazzi die haar auto achtervolgden. En de politie heeft daarna niet alle filmrolletjes in beslag kunnen nemen.

,,Ze bestaan want ze zijn dezelfde nacht nog digitaal verstuurd'', zegt Goksin Sipahioglu, de stichter van het Parijse fotopersagentschap Sipa. ,,Vroeg of laat zullen de foto's opduiken.'' Vijf jaar na de dood van Diana is het kennelijk nog te vroeg daarvoor. Een recente rondvraag leert dat geen enkel Brits blad ze wil afdrukken. Ook elders in Europa bestaat weinig enthousiasme om de sensatiekiekjes te bemachtigen. Die terughoudendheid is niet alleen door piëteit ingegeven, maar houdt ongetwijfeld ook verband met de vraagprijs die zo'n € 2 miljoen zou belopen.

Manfred Meier, de vroegere aankoopverantwoordelijke van het Duitse dagblad Bild, heeft ze gezien. Op een van de foto's staat Diana met de ogen open. ,,De fotograaf moet heel dichtbij geweest zijn. Een meter van haar af, misschien. Zij was echt mooi. Ik wou wel toehappen, maar mijn collega's van de hoofdredactie vonden dat het niet kon.''

Lees verder in Het Volk van vandaag.



vrijdag, augustus 30, 2002

Photography for me is not looking, it's feeling. If you can't feel what you're looking at, then you're never going to get others to feel anything when they look at your pictures.

Don McCullin

I believe in equality for everyone, except reporters and photographers.

Mahatma Gandhi

donderdag, augustus 29, 2002

Na drie seizoenen FC Barcelona en Liverpool FC keert Jari Litmanen terug bij Ajax!

(Fotografie is leuk, maar er zijn belangrijker dingen)

Vanavond was Annie van Gemert onderwerp van een reportage in Kunststof, Radio 1. Deze is nog 1 dag te beluisteren op de site van Radio 1.

A photograph is a secret about a secret. The more it tells you the less you know.

Diane Arbus

Vlaanderen Feest! stuurde ter gelegenheid van 11 juli enkele fotografen op pad, waaronder Stephan Vanfleteren. Zijn reportage is hier te bekijken.

Fotograaf Wouter Jansen uit Amsterdam verheft van vrijdag tot en met zondag zijn demente moeder tot kunst. Hij zet haar, zijn broer en twee zussen neer in een strandhuisje op Texel en maakt tegelijkertijd foto's van het familietafereel.

Weer een lid van die massa Nederlandse fotografen (Hapé Smeele, Alex ten Napel, om er maar een paar te noemen) die hun integriteit proberen te bewijzen door verpleegtehuizen af te stropen naar demente ouderen. Erg makkelijk, want ze zeggen toch geen nee. Het is dezelfde methode die de makers van het TV-programma Taxi toepassen.

In Zuid-Oost Drenthe schijnen nog enkele demente ouderen rond te lopen die nog niet zijn gefotografeerd. Als dat bekend wordt staan er meteen files op de A28 naar het Noorden...



De jonge Italiaanse fotograaf Andrea Massari woont en werkt in Rome. Behalve straatscènes maakt hij ook buitengewoon mooie portretten met zijn Canon EOS 3. Geen toeters, bellen, of opgeklopte artistieke pretenties, maar eenvoudig en goed, Italian style.

Weer eens nieuws over Désirée Dolron. Binnenkort, van 5 oktober tot en met 3 november, zijn in Galerie Loerakker in Amsterdam foto's van haar te zien die zij maakte op Cuba. Hoe zij daar (met haar assistente Anoek Steketee) werkte was enige tijd terug op tv te zien in de serie Hollands Zicht.

woensdag, augustus 28, 2002

Is New York werkelijk de wereldhoofdstad van de fotografie? Als je het boek Coney Island van Bruce Gilden doorbladert ga je denken van wel.

Coney Island, the latest book by Magnum photographer Bruce Gilden captures the sunbathers, the weekenders, and the sideshow freaks who stroll the Boardwalk and sprawl on the sands of Coney Island. This selection of photographs from the late 1960s up through the late 1980s, some of which are paired with handwritten recollections, testify to Gilden's ability to eke out the characters and eccentricities of daily life.

Bekijk een aantal foto's bij Magnum.

Van het boek bestaat ook een genummerde en gesigneerde uitgave met daarbij een mooie print, voor € 400.

Meer dan elf maanden na de aanslagen in New York is een vermeend slachtoffer opgedoken in een ziekenhuis in New Jersey. De 46-jarige George V. Sims lijdt aan geheugenverlies en schizofrenie. Hij heeft al die tijd niet kunnen aangeven wie of waar zijn familie was, aldus de krant The Star-Ledger uit Newark, niet ver van New York.

De familie van Sims had hem in oktober als vermist opgegeven. Ten tijde van de aanslagen was hij een straathandelaar in de buurt van het World Trade Center. Een foto van Sims is maandenlang voorgelegd aan familieleden die iemand als vermist hadden opgeven met een soortgelijk signalement. Zo kon zijn familie worden opgespoord.


Sinds vandaag moet ook voor het archief van de Volkskrant betaald worden. Maar liefst € 1,15 per artikel. Waarom één enkel verouderd artikel bij PCM duurder is dan een complete doordeweekse krant (€ 1,05) is mij een raadsel. Enkele eurocenten per artikel lijken me, als er dan toch betaald moet gaan worden, een redelijke prijs. Voorlopig dus geen verwijzingen meer naar het Volkskrant-archief.

Voor Paul Verhoeven is Leni Riefenstahl nog altijd het grote voorbeeld. In een lofzang op de omstreden filmmaakster, die op 22 augustus haar honderdste verjaardag vierde, onthulde Verhoeven in de krant Die Welt dat hij vaak uit haar 'regelrecht baanbrekende' werk heeft geciteerd.

Zelfs enkele scènes uit Verhoevens televisieserie Floris blijken te zijn gebaseerd op 'Triumph des Willens' over de Rijkspartijdagen van Hitlers nazi-partij NSDAP in Neurenberg, een van haar meest controversiële films.

Lees verder in Die Welt en Het Parool.



dinsdag, augustus 27, 2002

In verband met de nieuwtjes over Gaza gisteren en vandaag op deze site:

Eva Ludemann wilde na haar studie geschiedenis wat meer van de wereld zien. Ze meldde zich aan bij Amnesty International, en vertrok als stagiaire naar Gazastad. Daar hielp ze met het opzetten van het Amnesty-kantoor. Na een jaar besloot ze te blijven en ging als journalist aan het werk, vooral om het Israëlisch/Palestijnse conflict van de ‘andere kant’ te laten zien. Zij schreef daar het boek We blazen uw auto even op. Onlangs las ze eruit voor op Radio 1.

Luister hier naar het eerste fragment uit We blazen uw auto even op.
Luister hier naar fragment 2
Luister hier naar fragment 3
Luister hier naar fragment 4

Eva Ludemann is vanavond om 20.00 te gast in Studio NL op BVN-TV. Herhalingen morgen om 02.00, 08.00 en 13.00.

En verder was in De Ochtenden (Radio 1):
De fascinatie van Ad van Denderen, fotograaf voor Vrij Nederland, voor het Franse opvangkamp van het Rode Kruis in Sangatte bij de Kanaaltunnel. Asielzoekers proberen van daar uit naar Engeland te komen. Met een Franse fotograaf was Van Denderen de enige die in het kamp mocht fotograferen.



Johannes Abeling, woonachtig in Amsterdam, is een beginnend fotojournalist. Hij volgde drie jaar lang de opleiding fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1999 liep hij een half jaar stage bij het Utrechts Nieuwsblad, om vervolgens een half jaar bij het Parool ervaring op te doen. Op het moment verricht hij voor verschillende bladen freelancewerk.

Een recente fotoserie (met audio) van Johannes Abeling met als onderwerp Rafah, een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is sinds gisteren op het Oog van de Lage landen te zien.


Vernietiging van de oplage van de Gay Krant staat niet in verhouding tot de schade die twee Amsterdammers, die tot hun schrik op de cover van het blad stonden, hebben geleden. Dat is de belangrijkste reden waarom de rechter vorige week hun eis heeft verworpen, blijkt uit de gisteren gepubliceerde motivering van de rechtbank.

Door als toeschouwer in een sloep te gaan zitten tijdens de Canal Parade 2001 hebben twee Amsterdamse mannen zich als het ware tentoongesteld aan het aanwezige publiek, vindt rechter mr. J.H.W. Rullmann. En door zich door verschillende mensen te laten fotograferen, hebben de mannen geen geheim gemaakt van hun seksuele geaardheid. Dat ze schade hebben geleden door de foto's die in deze maand voor op de Gay Krant stonden, hebben ze niet kunnen aantonen. Rullman wijst erop dat de foto's op geen enkele wijze erotisch getint of aanstootgevend zijn.

Toch heeft de rechter wel bedenkingen bij de publicatie van de foto's. Hij vindt dat de foto's kort na het evenement - in het belang van de vrije nieuwsgaring - zonder problemen openbaar gemaakt hadden kunnen worden. Maar na bijna een jaar geldt dat belang van nieuwsgaring niet meer. De Gay Krant had daarom het belang van de persoonlijke levenssfeer van de twee mannen moeten laten prevaleren. Vernietiging van de oplage acht Rullman echter een te zware straf voor dat vergrijp. 'Dat brengt voor de Gay Krant grote financiële en organisatorische problemen met zich mee die niet in verhouding staan tot de aard en ernst van de gepleegde inbreuk'.

Ook de eis tot schadevergoeding - de mannen wilden een voorschot van 30.000 euro - werd afgewezen. Dat is omdat de rechter binnen de beperkte reikwijdte van een kort geding niet kan uitmaken of de twee wisten dat de foto's werden gemaakt door de Gay Krant. Volgens de rechter kan het zijn dat de mannen, 'in de drukte en het lawaai van het evenement' (de Canal Parade 2001), niet begrepen hebben dat de fotograaf van de Gay Krant was.

De volledige uitspraak is hier na te lezen.

Bronnen: Eindhovens Dagblad, Rechtspraak.nl

De winkelstraten in het stadshart van Turnhout hangen dezer dagen vol met spandoeken voor één evenement. Het is het Internationaal Foto Festival Turnhout dat de komende drie weken het leven in de Kempische stad zal bepalen.

Op tien locaties, merendeels galeries, is werk van dertig fotografen tentoongesteld. Tachtig procent van de fotografen komt uit het buitenland.

In de hoofdlocatie, het bakstenen gevaarte De Warande (Cultureel Centrum), exposeert de Amerikaanse fotograaf Jock Sturges, bekend om zijn naakten en familieportretten. Andere naakten zien we van Olivier Christianat en Danielle Steylaerts. Lucille Feremans leende hoeden van de Brusselse hoedenontwerper Christophe Coppens voor de serie Talking Hats. Opmerkelijk is het werk van de Baskische fotograaf Txomin Txueka, die een serie foto's van Mexicaanse Indianen exposeert.

Geopend: vrij-, za- en zondag tot 9 september.


maandag, augustus 26, 2002

The Palestinian journalists union declared on Monday that news photographers are "absolutely forbidden" from taking pictures of Palestinian children carrying weapons or taking part in activities by militant groups, saying that the pictures harm the Palestinian cause. "We have decided to forbid taking any footage of armed children, because we consider that as a clear violation of the rights of children and for negative effects these pictures have on the Palestinian people", the organization's deputy chairman said.

The Foreign Press Association, representing news media working in Israel and the Palestinian territories, called on the organization to withdraw its statement, saying it limited coverage of news.

The ban extends to Palestinian journalists who work for local and foreign new agencies. The statement said Palestinians who work for foreign news media must see to it that foreign photographers follow the ban. Most foreign news agencies make extensive use of local Palestinian photographers in the Gaza Strip for both print and television pictures.

The statement said that there was "clear evidence that some photographers ware trying (...) to mark the Palestinian struggle with terrorism." Journalists were also banned from photographing masked men.

Bron: Associated Press

Samenvatting (door De Standaard): De vakbond van Palestijnse journalisten in de bezette gebieden heeft zijn leden verboden nog langer gewapende of in uniformen geklede kinderen of gemaskerde betogers te filmen of te fotograferen.

Volgens de vakbond zijn dergelijke beelden in strijd met de rechten van het kind en hebben ze een negatieve invloed op het imago van de Palestijnen in de internationale media. Overtreders van het verbod staan sancties te wachten. De leden van de bond werken zowel voor lokale als buitenlandse media. De buitenlandse persvereniging in Israël en de Palestijnse gebieden is ,,buitengewoon bezorgd'' over het verbod dat ze ziet als een aanslag op de vrije nieuwsgaring.

Mannen fotograferen graag hun eigen vrouw, maar dat is dan meestal tegen haar zin. Dit blijkt uit een Duits onderzoek in opdracht van het blad Computerfoto. Terwijl 42% van de mannen zijn vrouw of vriendin als lievelingsonderwerp heeft, laat de meerderheid van hen (65%) zich niet graag fotograferen. Mannen zijn williger onderwerpen. Slechts 44% heeft er iets tegen om op een foto te worden vastgelegd.

29% van de mannen vindt zichzelf er goed uitzien op foto's, tegenover 22% van de vrouwen.

Mannen hebben van zichzelf een hogere pet op als fotograaf: één op de vijf vindt zijn eigen foto's goed genoeg om tentoon te stellen. Vrouwen zijn daarin bescheidener: slechts één op de acht vindt de eigen foto's kwalitatief geschikt voor een expositie.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.